הדפסה ידידותית | הוצאת קרן | ספרי עיון | גוף האדם: מדריך למשתמש על פי שיטת פלדנקרייז

גוף האדם: מדריך למשתמש על פי שיטת פלדנקרייזתמונה מוגדלת

גוף האדם: מדריך למשתמש על פי שיטת פלדנקרייז
כתבה: נעמי דורון

שנת הוצאה: 2013
עיצוב העטיפה: תמיר להב-רדלמסר
איורים: נעם נדב
120 עמודים, כריכה קשה
פורמט: 16x23.5 ס"מ
מחיר קטלוגי: 88 ש"ח
מסת"ב: 978-965-7158-33-3
דאנאקוד: 526-33


על הספר | מבוא 

אנו חיים בעולם נפלא, מלא קדמה ונוחות. בלחיצת אצבע קלה אנו מפעילים את המכשירים הסובבים אותנו, מחממים או מצננים, מחליפים תחנות בשלט, מדליקים ומכבים מכשירים. לאחר שהתעייפנו מהפעלת האצבע אנו שוקעים למנוחה חסרת מאמץ בכורסה רכה.

אכן, עזרים רבים משרתים אותנו. אבל יום אחד אנו מגלים שבכל זאת חסר לנו כפתור מסוים. זה שתפקידו לגרום לגופנו לפעול בתנועה זורמת, יעילה ונוחה. בגלל (ואולי בעצם בזכות) הכאבים המטרידים אותנו אנו מגלים שיש לנו בגופנו איברים שאיננו שמים לב אליהם, איננו מודעים להם, והם הולכים ומתנוונים.

ספר זה נכתב כספר הדרכה פשוט ונוח לשימוש במכשיר המשוכלל והיקר לנו מכול: הגוף שלנו. לכל מכשיר בסביבתנו מצורפות הוראות שימוש. ספר זה נועד להיות הוראות שימוש להפעלת גוף האדם. ניסיוני בהוראת שיטת פלדנקרייז גרם לי להבין את הקושי שיש לאנשים לפעול בדרך קלה ונעימה. מכאן המניע שלי לכתוב חומר הדרכה שיעזור לכל אדם, בין אם הוא מתרגל את שיטת פלדנקרייז ובין אם לאו, להבין ולהפנים את דרך הפעולה הגופנית המתאימה שתקל את חייו ותרחיק קושי וכאבים.

רבים מתקשים בביצוע פעולות יומיומיות פשוטות וחיוניות. הסיבה יכולה להיות פגיעה פיזית בגוף או פגיעה בשל הזנחת תפקודים בסיסיים של האדם. קושי בהליכה, למשל, עלול להתפתח מפני שאיננו משתמשים במפרק הירך בכל טווח תנועתו, אלא לשם הליכה, וגם אז הצעדים שלנו קטנים ומוגבלים. המפרק העגול והגדול של הירך "מחליד", וההליכה נעשית קשה יותר. הוא הדין לגבי מפרק הכתף.

על–מנת שכל אחד מאיתנו יוכל לפעול בקלות וביעילות וללא כאבים, עלינו לשוב ולחבר את החוטים אל אותו כפתור דמיוני שמניע את גופנו כמערכת משולבת הפועלת כיחידה שלמה. הכוונה היא שעלינו להתייחס לגופנו כמערכת מורכבת, שכל איבר בה קשור לאיבר אחר ומשפיע עליו. המוח שלנו פועל כמו דיסק קשיח, אותו התקן לאחסון המידע הנמצא בתוך המחשב, שעליו נמצאת מפת המערכת הגופנית כולה, ובה המידע הנחוץ לנו לתנועה נכונה של הגוף.

יש אנשים הנוהגים להחזיק שרירים "דרוכים". מצב זה מייצר כאבים. לכן חשוב ללמוד לפעול לפי ההנחיות. לא פשוט לשנות הרגלים, אולם כאשר זה מצליח, החיים טובים יותר.

תרגול עקבי על־פי ההנחיות בספר זה יעזור למשתמש בו לשפר את המנגנון האחראי לתנועה, לסלק מכשולים או לצמצם אותם ולהחזיר את מערכת התנועה של הגוף לפעילות נעימה.

חשוב לציין כי שיטת פלדנקרייז אינה מציעה מרפא לגוף. זהו תפקידם של הרופאים. מטרת השיטה היא לשפר את מנגנון התנועה. חשוב אפוא ללמוד את מפת התנועה הגופנית שלנו, שלרבים היא בחזקת מפה אילמת, המתארת בקווים כלליים מדי את האיברים בגופנו ואת הקשר ביניהם. עלינו לדעת להשתמש במפה זו, למצוא את הקשרים שבין האיברים ואת מסלולי התנועה שיעזרו לנו להגיע למטרות המבוקשות.

אחד הקשרים, לדוגמה זה שבין כף הרגל לראש, עובר דרך הקרסול, הברך, האגן ועמוד השדרה. כדי להשיג עמוד שדרה זקוף עלינו לשתף את המערכת כולה, מכף רגל ועד ראש. היכרות וידיעה של קשר זה, כמו של קשרים רבים אחרים, תעזור לנו גם להרחיב את טווח התנועה שלנו ולשפרו.

רק אחרי שנלמד לזהות ולדעת מה אנו עושים נוכל ללמוד לעשות מה שאנו רוצים, ללא קושי וללא כאב. ככל שהתפקוד שלנו ישתפר, בין היתר בעזרת הכרה ולמידת המידע הקשור לגוף האדם, הוא ידרוש פחות מאמצים גופניים ופחות תכנון, והחיים שלנו יהפכו לטובים יותר ואיכותם תשתפר.

המשתמש הנבון בקופסת המוח יוכל להגיע מהר יותר לתנועות אוטומטיות קלות, יעילות ונעימות. התנועות הנכונות לנו ייטמעו בנו בהדרגה, יהפכו לתנועות הטבעיות שלנו, ולא נצטרך לשוב ולשנן אותן.

דרכים ללימוד השיטה
את השיטה ניתן ללמוד באמצעות לימוד קבוצתי או באמצעות שיעור אישי. בשתי הדרכים התלמיד לומד כיצד להשתמש בגופו וכיצד להפיק ממנו את המירב בנועם, בנוחות וללא כאב. הלימוד הקבוצתי נקרא "מודעות דרך תנועה" (Awareness Through Movement) ובקיצור A.T.M . בשיעור הקבוצתי התלמידים מבצעים תנועות עדינות ללא הפעלת כוח, תוך הקשבה לתחושתם והרגשתם הפנימית, לפי הוראותיו של המדריך.

השיעורים מתבצעים על–פי–רוב בשכיבה על הרצפה, שמטרתה נטרול כוח המשיכה והפחתת המתח השרירי. על–ידי תנועות איטיות, נטולות מאמץ, התלמידים מגבירים את הרגישות הגופנית ואת המודעות לגופם.

מהלך תנועתי זה מאפשר תנאים אופטימליים ללימוד וחינוך מחדש של מערכת העצבים. השיעורים מאפשרים לאדם ללמוד לנוע במינימום מאמץ ובמקסימום יעילות. עיקרה של השיטה הוא בדרך הביצוע של התרגילים. כתוצאה מחינוך עצמי מחדש זה נוספות לאדם אפשרויות תנועה חדשות. עם הגדלת הפוטנציאל התנועתי האדם נעשה חופשי לבחור את דרך התנועה המתאימה לו ביותר.

השיפורים הגופניים הם על–פי–רוב מיידיים, ומתבטאים ביציבה, בנשימה, בהפחתה של אי–נוחות כרונית, בתחושה של קלות, בנינוחות ובהרגשה חיובית גופנית ורגשית.

השיעור האישי נקרא "אינטגרציה פונקציונלית" (Functional Integration) ובקיצור . F.I . השיעור האישי מותאם לצרכיו האישיים של כל תלמיד. המדריך מפעיל בעדינות בידיו את גוף התלמיד כדי לסדר ולהורות את היחס הרצוי בין איברים שונים של הגוף. התקשורת בין המדריך לתלמיד נעשית מרביתה באופן לא מילולי. מערכת העצבים מקבלת מייד מידע על האופן החדש שבו מתארגן הגוף.

המורה נותן לתלמיד הזדמנות להבחין בדברים שהוא עצמו יכול לבצע. מדובר בתנועות קטנות ועדינות המאפשרות לראות את הקשר שבין איברי הגוף השונים, והאפשרות להניע אותם זה ביחס לזה מתוך בחירה אישית, לפי הרצון והצורך. השיעור האישי מיועד בעיקר למי שאינו יכול להשתתף בשיעורים הקבוצתיים, וכן לכל מי שרוצה לשפר את התפקוד הגופני המתואם והשלם.

ספר זה מציע דרך נוספת ללמידה, והיא תרגול עצמי על בסיס הבנה ורצון אישי. תרגול זה מותאם לסדר–היום ולצרכים האישיים של התלמיד. תרגילים רבים המופיעים בספר ניתנים לביצוע במשך היום, גם במהלך העבודה, לפי הסדר הרצוי למתרגל.

לסיכום, ספר זה עוסק בתפקודים היומיומיים שלנו, מנחה, מסביר ומדריך כיצד להפעיל את מערכת התנועה המשוכללת שלנו בהצלחה ובהנאה. הספר מיועד לכל מי שמבקש לשפר את תנועתו, להפיג את כאביו ולבצע את הפעילות היומיומית - שכיבה במיטה, ישיבה, עמידה ונהיגה - בדרך קלה ונעימה שאינה דורשת מאמץ ומונעת כאב.

הקריאה בספר אינה חייבת להיות לפי סדר הפרקים, אלא לפי הרצון והצורך. המוטו המנחה בתרגול שיטת פלדנקרייז לקוח מדבריו:

"דע מה אתה עושה כדי שתוכל לעשות מה שאתה רוצה."

ניסיתי למיין את התרגילים בספר על–פי קטגוריות של תנועה: עמידה, הליכה, ישיבה וכו'. אך הואיל והשיטה אינטגרטיבית ומתייחסת לשלם, לעיתים המיון אינו רציף ושלם.

התרגילים מובאים לפי סדר–יומו של אדם סביר, דהיינו: שכיבה, קימה, ישיבה, הליכה, במהלך יום העבודה וכו'. אך כאמור, השיטה היא אינטגרטיבית, כעין קולאז' שמרכיביו פועלים כשלם.

ייתכן שהמעיין בספר, המעוניין להתנסות בשיטה, לא ירצה ללמוד ולקרוא את כל החלק העיוני. הוא בהחלט יכול לפטור את עצמו מכך ולעבור הלאה.

         

תמונה מוגדלת